jaghardysmeli.blogg.se

2016-07-24
07:00:00

Det blev en debatt

Detta la jag ut igår på min facebook för att öppna några ögon.
Det hela förvandlades till någon slags debatt över vem som hade rätt och fel i hur man skall tackla detta.
En människa kommenterade att är svårt för barn att hantera situationer och att det som mamma är omöjligt att kontrollera vart hennes barn tittar. Och det förstår väl jag med!

Men det handlar inte om att kontrollera åt vilket håll barnets ögon är riktade. Det handlar om att fostra sina barn till medmänniskor och snälla individer.

Och jag talar givetvis inte enbart för mig själv, jag har en vän i min ålder som har vitiligo och saknar färgpigment på delar av kroppen och som även vuxna människor pekar på. Kan ni förstå hur det känns?
Det är just därför jag lägger ut inlägg som detta. Inte för att jag vill att folk ska tycka synd om mig och blabla eller poängtera hur dumma folk kan vara. Utan för att jag vet att det finns så många som mår dåligt över hur vi beter oss och handlar mot varandra. För att väcka och skapa tankar om förändring.

Jag blev uppriktig besviken och ledsen över kommentarerna som denna människa fortsatte att komma med. Kommentarer som på något underligt vis renförklarade denna händelse och beteende. Kommentarer som förespråkade normen och de normativas dominans.

Det är synd att jag inte kan yttra mig om något som för mig är så väldigt självklart. Att man skall handla så pass att man inte kränker eller orsakar någon annan smärta. Vare sig inre eller yttre.

Att man istället ska öva på att visa förståelse eller att ändra händelsen och tänka på den ifrån ett perspektiv som säger att "Han kanske tyckte att du var den sötaste han sett" känns för mig lite som att blunda för att vi faktiskt behöver förändra vårat sätt att handla gentemot vår omgivning. Lite naivt.

Jag kan se saker ifrån bådas perspektiv tro mig jag är ingen dum 18 åring som äldre kan tänkas tro. Men jag landar iallafall till sist i att det som behövs är förändring i våra vardagliga handlingar.

Vi skulle väl aldrig säga åt ett barn som blir mobbat i skolan att "Han kanske kastar grus i ditt ansikte för att han i smyg tycker om dig" och tycka att det var en godkänd och konkret lösning?


Jag väljer att inte publicera kommentarerna här, men å andra sidan ligger dem ute på facebook för hela världen att se. Jag kanske tar upp det och skriver om mina tankar och mer konkreta svar kring dessa kommentarer i ett annat inlägg.
Vad tycker ni?

Kommentarer:
2016-07-24 @ 09:53:53
#1: Anonym

Jag tycker att du lyfter en här frågan på det sätt som bara du kan se och känna det på. För att det var du som hade en känsla
Som inte var bra. Man vill väl inte att en själv eller ens barn ska orsaka att någon känner sig uttittad- kränkt av blickar. Får jag fråga vad hoppas du att föräldern som nästa gång upptäcker att deras barn stirrar, gör då? Jag vill tillslut bara säga att du är väldigt bra på att uttrycka dig och att du är en person med ett guldhjältar för allt och alla.

Svar: Man kan bara diskret knacka lite på axeln, så att barnets uppmärksamhet vänds mot föräldern.
Eller varför inte ta tillfället i akt och säga Hej! Min son har aldrig sett en flicka som saknar sin arm, så om han tittar lite så ber jag om ursäkt.
Kvinnan bad faktiskt om ursäkt när vi pratat klart, men det var inte på ett sådant sätt som hjälpte. Jag har mediciner mot ångest och annat så när en känsla väl återfunnits i mig, så hjälper det faktiskt inte med ett Ursäkta. Man kan lätt tro att man ska vara van vid det här laget, nästan 19 år. Men man vänjer sig faktiskt aldrig även om det är vardag. Det gnager likväl ändå.
Hilda Eriksson

2016-07-24 @ 18:35:25
#2: Anonym

Absolut, helt fel av lilla killen att stirra. Men vad förvänta du dig vad mamman skulle svara? Hur ska hon först och främst förstå att det handlar om att du känner dig utstirrad men å andra sidan om hon hade påpekat vad han såg, hade hon antagligen fått skit. Du skriver om att du inte in uttrycka dig fritt utan att andra människor känner sig kränkta, men hur vet du inte att hon tänkte på samma vis du gjort?
Även hur du och dina vänner påpekade denna kvinnas kommentar på Facebook var inte på ett speciellt vidgande sätt. Ni påpekar att hon är trångsynt, men har ni själv tänkt på att vidga era tankar? Hon skrev inte en endast gång att det inte var fel utav pojken, utan att det kunnat finnas flera aspekter i det hela. Är du förälder själv?
Det är inte det lättaste att uppfostra ett barn, det trodde jag var självklart för alla att förstå. När du även är ett barn förstår du inte alltid rätt och fel, ja självklart är det förälderns uppgift att påpeka detta och visa vad som är rätt och fel, men det är kanske inte det första man tänker på att: "Nu ska jag sätta mig ner och berätta vad som är rätt och fel för mitt barn" det kommer genom dagarna att man lär barnet vad som är rätt och fel.
Fortfarande, absolut var det fel av denna lilla kille att stirra på dig. Men varför ska du säga åt alla andra att se dina vyer när du inte ser andras?

Svar: Som jag skrev, jag förstår och ser saken ifrån både föräldraperspektivet och mitt eget perspektiv. Jag har inga som helst problem att se saker utifrån flera aspekter.
Varför jag ska få lyfta mitt perspektiv är för att det är underdominerat det normativa. Och jag vill att, om jag någonsin bestämmer mig för att föra ett barn till den här världen, vill jag att det ska vara en värld där ingen behöver må dåligt på grund av någon annans ovisshet.

Det handlar inte om att från öga till öga berätta exakt vad som är rätt och fel.
Nej jag är inte förälder. Men jag är förståndig nog att veta att jag kommer att berätta sagor för mina barn om både Tom som saknar ett ben och, Lisa som har Down Syndrom och om Lille Karl som rullar ner längs gatorna i sin rullstol.
För att föra in det i deras vardag redan från början. Det finns sätt, om man anstränger sig.
Självklart förstår jag väl att det är svårt och tufft att uppfostra ett barn men för mig ser jag det som mitt ansvar att se till att mina barn inte sårar någon annan.

Och inte heller orsakar ångest hos andra.
Hilda Eriksson

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: